Het aanvraagproces: stap voor stap
Stap 0: Voorbereiding
Voordat je een aanvraag start is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van de verduurzamingsmaatregelen die je wilt treffen en wat de kosten hier van zijn.
Lees de voorwaarden voor de maatregelen goed door. Let op: aannemers en installateurs hebben het op dit moment erg druk. Start dus zo snel mogelijk met het in gang zetten van een afspraak.
Stap 1: Aanvraag van de Energiebespaarlening
Je gaat naar het online aanvraagformulier en vult daar de gevraagde gegevens in.
Stap 2: Activeer Mijn Warmtefonds
Na het indienen van je aanvraag ontvang je van ons een e-mail met link naar jouw klantomgeving (Mijn Warmtefonds). Bij het inloggen in Mijn Warmtefonds ontvang je een verificatiecode per sms op je mobiele telefoon.
Let op: Om je Mijn Warmtefonds-account te activeren ontvang je een tijdelijk wachtwoord. Deze is maximaal 30 dagen geldig.
Stap 3: Gegevens aanleveren
Als wij voor jou geen offerte kunnen maken ontvang je hierover bericht met de reden waarom wij je geen lening kunnen verstrekken. Je kunt je offerte digitaal ondertekenen op Mijn Warmtefonds. Dit doe je via je internetbankieromgeving of je bank-app.
Om jouw aanvraag zo snel en zo goed mogelijk te kunnen laten beoordelen doorloop je op Mijn Warmtefonds het iWize-proces. Met iWize lever je snel en veilig informatie aan door met je DigiD in te loggen bij verschillende overheidsinstanties.
Vervolgens upload je in Mijn Warmtefonds alle overige documenten die wij nog nodig hebben om jouw aanvraag te kunnen beoordelen. Heb je meerdere bestanden die je aan wilt leveren, bijvoorbeeld meerdere offertes van de aannemer/installateur kun je deze eventueel samenvoegen met deze tool.
Let op: documenten die je verstuurt via e-mail nemen wij helaas niet in behandeling
Stap 4: Beoordeling en bevestiging
Wij beoordelen de door jou aangeleverde documenten en controleren of de energiebesparende maatregelen voldoen aan de eisen van het Warmtefonds op het moment dat we de getekende offerte en alle stukken van je hebben ontvangen.
• Als je een lening afsluit, ga je een financiële verplichting aan. Daarom moet je financiële situatie voldoende stabiel zijn om de extra maandlasten van de nieuwe lening, bovenop alle overige vaste lasten die je al hebt, te kunnen dragen. We kijken hiervoor naar de hoogte van je inkomen, maar ook naar je gezinssituatie en je woon- en werksituatie. Lees meer informatie over hoe wij je aanvraag beoordelen.
• Bij een positieve beoordeling openen we voor jou een bouwdepot met het leenbedrag. Hierover ontvang je van ons bericht.
• Als wij de gevraagde lening niet kunnen verstrekken ontvang je hierover van ons bericht. Wij zullen dan aangeven welke alternatieven er zijn.
Stap 5: Facturen
Declaraties uit het bouwdepot kun je indienen via Mijn Warmtefonds. Wij betalen de factuur dan voor je aan de aannemer/installateur. Meer informatie over het declareren uit je bouwdepot vind je hier.
Heb je vragen? Onze klantenservice helpt je graag: