Let op! Geld lenen kost geld banner

Voorbereiden

Je bent klaar om een aanvraag te starten. Bij sommige stappen in het proces (stap 1, 3 en 5) heb je een aantal documenten nodig. Hieronder leggen we uit wat je bij deze stappen nodig hebt.

alt

Aanvraag indienen (stap 1)

Wij vragen je naar een aantal gegevens. Je hoeft deze alleen in te vullen en nog geen documenten te uploaden. Naast informatie over jezelf en je huis gaat het om:

  • Je telefoonnummer. Dit heb je later nodig om in te kunnen loggen op Mijn Warmtefonds
  • Je bankrekeningnummer
  • Je woonlasten (hypotheek, rente, erfpacht)
  • Je inkomen
  • De datum waarop je bent begonnen met je baan of wanneer je uitkering is gestart (dit staat op je salarisstrook). Ben je ondernemer, dan vul je de datum in waarop je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
alt

Aanvraag aanvullen in Mijn Warmtefonds (stap 3)

Binnen 24 uur nadat je je aanvraag hebt ingestuurd, krijg je een mail met je inloggegevens voor Mijn Warmtefonds. Die inlog moet je ook bevestigen met een code die je op je telefoon toegestuurd krijgt. We vragen je nu om een aantal gegevens en bestanden te delen.

  • Je identiteit verifiëren en gegevens opvragen van bijvoorbeeld de Belastingdienst of je pensioenfonds. Dit gaat via de applicatie iWize met DigiD. Vanuit Mijn Warmtefonds ga je hier automatisch naartoe. Hou je app of inlogcode van DigiD bij de hand. Kun of wil je niet met DigiD werken? Dan kun je ook bestanden zoals pensioenoverzichten uploaden.
  • Ons toestemming geven om je bankgegevens te mogen inzien. Dit gaat via de applicatie Invers.
  • Documenten over je inkomen uploaden. Dit is meestal je laatste salarisstrook (niet ouder dan 2 maanden). Ondernemers vragen we naar aangiftes inkomstenbelasting (laatste 2 jaar) en het laatste jaarrapport van de onderneming.
  • Een recent bankafschrift uploaden. Dit mag niet ouder zijn dan 2 maanden en je transacties van een volledige maand moeten zichtbaar zijn.
  • De offerte(s) van aannemer of installateur.
  • De verklaring van de aannemer of installateur dat deze de werkzaamheden volgens de eisen en afspraken zal uitvoeren. Deze verklaring kun je hier downloaden.

Let op: vraag je de lening samen met je partner aan? Dan moeten jullie allebei gegevens en documenten aanleveren.

Tip: voor al deze handelingen hebben we handige handleidingen. Je kunt ook vanuit Mijn Warmtefonds doorklikken naar deze pagina.

alt

Ondertekenen offerte (stap 5)

Je hebt bericht gekregen dat je lening is goedgekeurd.

  • Je kunt de offerte digitaal ondertekenen in Mijn Warmtefonds. Je mag deze ook printen, ondertekenen en weer uploaden.
alt

Waarom hebben we deze documenten nodig?

Wij hebben de wettelijke verantwoordelijkheid om te zorgen dat de leningen die we uitgeven verantwoord zijn en passen bij jouw financiële situatie. En we vinden het belangrijk dat je niet in de problemen komt door het afsluiten van een Energiebespaarlening. Bovendien kunnen we mensen die volgens de regels niet kunnen lenen, soms toch helpen met 0% rente en extra ondersteuning. Daarvoor hebben we een zo volledig mogelijk beeld nodig van je financiële situatie. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat we een bankafschrift nodig hebben van een volledige maand, zonder doorhalingen. We kijken niet naar je eenmalige uitgaven of naar de winkels waar je je boodschappen doet, maar we moeten wel een volledig beeld hebben van de vaste verplichtingen die je hebt. Alleen zo kunnen we goed afwegen hoe we je het beste kunnen helpen. Uiteraard behandelen we al deze informatie vertrouwelijk.