Toegankelijkheidsverklaring Nationaal Warmtefonds
Laatst bijgewerkt: 5 augustus 2025
Bij Nationaal Warmtefonds vinden we het vanzelfsprekend dat digitale dienstverlening voor iedereen toegankelijk is. Wij doen er alles aan om onze producten en diensten zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Op deze pagina lees je welke stappen we hebben ondernomen, waar we mee bezig zijn en hoe je contact met ons kunt opnemen.
Digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, applicaties en documenten voor iedereen begrijpelijk en toepasbaar zijn. Dit is onder andere vastgelegd in internationale toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG 2.1) en Europese wetgeving (European Accessibility Act), die van toepassing zijn voor Nationaal Warmtefonds.
Wat we doen op de website, in brieven en applicaties
- Informatie over de producten van Nationaal Warmtefonds is beschikbaar op onze website, en telefonisch bij onze klantenservice.
- Teksten zijn geschreven in begrijpelijke taal. Soms moeten we, bijvoorbeeld vanwege de wet, bepaalde ingewikkelde woorden gebruiken. Dan leggen we deze woorden uit.
- Contrast en lettertype zijn zo ingesteld dat de tekst goed leesbaar is.
- Kleuren zijn nooit noodzakelijk voor functionaliteit.
- Afbeeldingen hinderen niet en beeldmateriaal heeft een beschrijving. Video's zijn ondertiteld.
- We geen gebruiken geen flitsend licht of snel veranderende beelden.
- Hulpmiddelen zoals screenreaders en alternatieve invoer functioneren goed.
- Lukt het niet om bestanden via ons systeem op te sturen? Dan kun je in overleg met de klantenservice de documenten op een andere manier aanleveren.
Het is altijd mogelijk telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice, zij helpen je graag door het proces en denken met je mee.
Continu verbeteren
We hebben de basis zoals hierboven beschreven ingericht, maar er blijven altijd verbeteringen mogelijk. Wij volgen actief nieuwe ontwikkelingen in wetgeving en technologie en kijken waar we deze kunnen en moeten toepassen. Externe toetsing en klantonderzoek helpen ons continu verbeteren. Als we constateren dat een onderdeel van onze dienstverlening niet voldoet aan de gestelde regels, of niet bruikbaar is voor klanten met een beperking, lossen we dit zo snel mogelijk op. We vragen hiervoor je begrip.
Voor sommige onderdelen maken wij gebruik van software van leveranciers. Waar deze software nog niet volledig voldoet aan de richtlijnen werken wij met de leveranciers aan een oplossing.
In onderstaande tabel zie je waar we nu aan werken.
Onderdeel in proces | Actie en status (augustus 2025) | Beoogde deadline |
Aanvraag indienen | Verhelpen van de laatste onvolkomenheden in het volledig zonder muis doen van een aanvraag | Q3 2025 |
Investeringsreglement | Het investeringsreglement van NWF en NWF2 wordt in begrijpelijke taal geschreven. | Q4 2025 |
Productacceptatieproces | De procesbeschrijvingen aanpassen zodat we bij het introduceren van nieuwe producten en het verbeteren van bestaande producten toegankelijkheid meenemen in ontwerp en ontwikkeling. | Q4 2025 |
Het geven van toestemming voor het delen van bankgegevens | Onze leverancier moet nog enkele toegankelijkheidsissues die in hun App al werken overzetten naar de software die wij gebruiken. | Q4 2025 |
Delen van identiteit en inkomensgegevens | De software-variant van onze leverancier die Nationaal Warmtefonds gebruikt is mogelijk nog niet volledig toegankelijk. Wij zijn hierover in overleg met de leverancier. | Q1 2026 |
Ondertekenen van documenten | Om veiligheidsredenen wordt door onze leverancier bij de ondertekening van documenten één pdf-bestand aangeleverd als afbeelding. Hierdoor is deze niet leesbaar voor een schermlezer. We zijn in overleg met de leverancier over een alternatief. | Q2 2026 |
Vragen of ideeën? Laat het ons weten!
Heb je vragen over onze producten of over de informatie en systemen op de website? Werkt er iets niet? Of heb je een idee hoe we de toegankelijkheid nog beter kunnen maken? Mail dan naar contact@warmtefonds.nl of bel met onze klantenservice.