5 februari 2020

De VvE Energiebespaarlening én de subsidie: extra duwtje in de rug voor VvE Sonnewende

Was het dak direct aan vervanging toe? Nee, dat niet. Maar slim was het wel om nú actie te ondernemen. De isolatie van het dak was onvoldoende én de zonnepanelen konden veel efficiënter worden geplaatst op het dak. De subsidie gaf het laatste duwtje in de rug; de bestuurders van VvE Sonnewende besloten er werk van te maken. “De investering verdienen we toch wel terug én we zitten er warmer bij”, bedacht Truus Boon, een van de twee bestuurders van VvE Sonnewende. 

Update: per 22 juli 2020 heet het Nationaal Energiebespaarfonds het Nationaal Warmtefonds. Meer info

“In de loop van de afgelopen jaren troffen we al best veel maatregelen”, vertelt Boon. “Zoals LED verlichting, het isoleren van de verwarmingsbuizen in het souterrain, zonnepanelen laten plaatsen en de meest zuinige ketels laten plaatsen. Met hulp van wat technische bewoners hebben we dit voor een groot deel zelf gedaan. Nu was het tijd om een stapje verder te gaan. We hadden al vaak iets gelezen over de VvE Energiebespaarlening en ik bezoek ook regelmatig een bijeenkomst van VvE-Belang waar ze vaak vertellen over de lening. Samen met het andere bestuurslid, Peter van de Groep, schreven we voor onze 36 bewoners een notitie over de duurzaamheid en mogelijke energiebesparende maatregelen die we voor ons complex konden treffen. We inventariseerden wat we als VvE al hadden gedaan en wat voor ons nog mogelijk was, zoals het opnieuw isoleren van de spouwmuur en dakisolatie.”

Uitdaging

Het aanvragen van een VvE Energiebespaarlening was de volgende stap. Boon: “Ik ben enorm goed begeleid door Marije van Duijn, de interne accountmanager van het Energiebespaarfonds. Gelukkig, want er komt veel bij kijken. In mijn werkende leven had ik veel van dit soort uitzoekwerk op mijn bordje, maar dit vond ik best een uitdaging. Het was handig dat we als bestuur digitaal goed zijn onderlegd, dan gaat alles toch sneller met bijvoorbeeld stukken uploaden. We werkten met een map in One Drive waar Marije ook bij kon. Ik gaf haar dan een seintje per mail en dan wist zij dat we weer een stapje verder waren. Er was wel even een tegenvaller. In december vroeg ik de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) aan, maar daar heb je blijkbaar e-herkenning voor nodig. En dat hadden we niet. Om geen vertraging op te lopen, heb ik dit met spoed en tegen extra kosten aangevraagd en konden we op tijd de subsidie aanvragen.”

Was het nou echt nodig?

“Ondertussen dachten we na over de communicatie met de bewoners”, vervolgt Boon. “Het is heel belangrijk dat je alles helder en goed omschrijft, alle cijfers goed onderbouwt en presenteert. Dat bewoners precies weten en snappen waar ze voor of tegen stemmen. Via de nieuwsbrief lichtten we hen zoveel mogelijk in en in november organiseerden we een extra vergadering om de plannen te presenteren. Alle benodigde stukken heb ik van tevoren naar Marije gemaild, zodat ze mee kon kijken. Binnen een dag had ik haar akkoord met nog wat tips. Bij de stemming waren er helaas acht tegenstanders. Ze vonden het veel geld, hadden twijfels over isolatiewaarde en was het nou echt nodig? Maar een meerderheid was het gelukkig eens en had veel vertrouwen in de plannen. Ik heb vaker met dit soort bijltjes gehakt, maar was erg opgelucht na de vergadering. Samen met mijn medebestuurder en de technische commissie hebben we een flesje wijn opengetrokken!”

Extra duwtje

In het meerjaren-onderhoudsplan had VvE Sonnewende al rekening gehouden met een nieuw dak op de lange termijn. In feite hebben ze de vernieuwing van het dak naar voren gehaald en kunnen daarom nu al van de energiebesparing en het extra comfort profiteren. Boon: “Dit hebben we – zeker aan de tegenstemmers – goed uitgelegd. Dat het dus geen extra kosten zijn, omdat je toch jaarlijks een vast bedrag moet reserveren voor dakvernieuwing. En de servicekosten gaan niet omhoog, de afgelopen jaren zelfs niet geïndexeerd, dat was ook goed nieuws.” Hadden ze deze plannen ook opgepakt zonder de VvE Energiebespaarlening en de subsidie? “Nee, dat denk ik niet”, antwoordt Boon. “Het was zeker een extra stimulans om nu in actie te komen en niet pas als het onderhoud nodig is. Ik ben blij dat binnen vier maanden de offerte al is verstrekt en in maart de werkzaamheden kunnen starten.”

Tips:

  • Houd rekening met alle bijkomende kosten, zoals van herstelwerkzaamheden in de tuin.
  • Heldere en complete communicatie met de bewoners is écht essentieel voor het proces.
  • Vraag andere VvE’s die eerder energiebesparende maatregelen hebben laten uitvoeren, om advies en hulp.
  • Breng op tijd in kaart welke stukken u nodig heeft en hoe u deze moet aanleveren, ook voor de subsidie.
  • Zet goed alle voordelen voor de bewoners op een rij.
  • Vraagt u net als VvE Sonnewende een VvE Energiebespaarlening van € 250.000,- of lager aan? Dan helpen onze interne accountmanagers u op afstand. Maak gebruik van hun kennis en ervaring en kom tijdens het aanvraagproces niet voor verrassingen te staan!