11 januari 2022

Als VvE voorsorteren op de toekomst met een nieuwe laadinfrastructuur

Parkeer elektrisch, van onder.

De elektrische auto wint terrein in Nederland, net als de investeringen in laadpalen en een laadpaalinfrastructuur. In totaal steeg het aantal stekkerauto’s in 2021 met 71.000 auto’s naar 216.000. Zeker voor steden, die straks fossiele brandstofauto’s zullen weren, en hun inwoners lijkt het de toekomst. Met die gedachte ging Martijn Pater met VvE De Hoofden Houthavens Kavel 2 op zoek naar financiering voor een nieuwe laadinfrastructuur en laadpalen voor 18 parkeerplaatsen. Die vond hij bij het Warmtefonds, waar een VvE voor deze maatregel al vanaf € 10.000 euro een lening kan aanvragen.

Martijn Pater had een vooruitziende blik toen hij twee jaar geleden met het idee voorsorteerde op de toekomst: “Van onze 25 leden hadden toen nog maar twee mensen een elektrische auto, maar ik heb ingezet op een laadinfrastructuur voor al onze 18 parkeerplekken. Gelukkig maar want al zes bewoners gingen inmiddels over tot een stekkerwagen. Het leek voor ons ook een logische stap, nadat we eerst met elkaar energieneutrale woningen hadden gebouwd met o.a. zonnepanelen en hoogwaardige isolatie.”

alt

Eigen regeling

Als projectleider zocht Pater van alles uit voor het oplaadsysteem, de beste manier van installeren en de combinatie met het schuifsysteem van de parkeergarage. De financiering was mogelijk een probleem dacht Pater, maar via MRA-Elektrisch, een platform dat elektrisch vervoer in de regio stimuleert, kwam hij bij het Warmtefonds terecht. Pater: “Het Warmtefonds heeft een aparte regeling voor een laadinfrastructuur en we voldeden aan alle voorwaarden.”


VvE: De Hoofden Houthaven in Amsterdam Kavel 2 (25 appartementen)
Grooteigenaar: nee
Aantal parkeerplaatsen: 18
Maatregelen: laadinfrastructuur en laadpalen

Iedereen meekrijgen

Belangrijk was ook om alle VvE-leden mee te krijgen voor het project. “Die communicatie met de leden is echt belangrijk, want je sluit de lening af met de hele VvE. Ik heb veel gesprekken gehad met buren. Dan spiegel je het toekomstperspectief voor van mobiliteit in Amsterdam, maar ook het financiële plaatje.”

“We hebben de lening afgesloten voor 10 jaar en dat betekent voor ieder VvE-lid ongeveer twee tientjes per maand. Dat maakt het behapbaar en zo hebben we iedereen kunnen overtuigen.” Uiteindelijk heeft de VvE met een eigen bijdrage en een leenbedrag van 41.000 euro een basis laadinfrastructuur van 53.000 euro kunnen aanschaffen. Bovenop dit bedrag schaft iedere parkeerplek nog een slimme laadkop aan, die voor iedereen hetzelfde is. Van deze koppen zijn er twaalf reeds besteld.

Aparte contracten

De wettelijke aansprakelijkheid voor iedereen leverde een wat langer proces op. “Voor dat laatste hebben we een oplossing gevonden door aparte contracten te maken voor de houders van de parkeerplekken. We hebben het nu zo geregeld dat alleen de mensen met een parkeerplaats voor de lening betalen. Dat mag conform de akte, zolang duidelijk is dat ieder VvE-lid hoofdelijk aansprakelijk blijft.” Na ruim tien maanden is de lening nu gepasseerd en de infrastructuur gerealiseerd. “Het was complexer dan ik dacht, maar we hebben doorgezet en kijken nu naar een mooi eindresultaat.”

Financieel haalbaar

Op uitnodiging van gemeente Amsterdam spreekt Pater over de ervaringen van zijn VvE in webinars. “Ik heb zelf een organisatieadviesbureau, maar de energietransitie is mijn hobby. Met NDSM Energie werk ik sinds 2012 bijvoorbeeld aan Amsterdam Wind. En of het nu gaat om windenergie of laadpalen: bij dit soort projecten is het cruciaal dat je het verhaal goed uit kan leggen en dat je het voor alle betrokken financieel haalbaar maakt.”

Meer over Laadinfrastructuur en laadpalen?

Bij het Warmtefonds komt een VvE al in aanmerking voor een lening vanaf € 10.000. Kijk op onze website voor meer informatie over de regeling Laadpaalinfrastructuur en laadpalen of neem contact met ons op via onze klantenservice.

Als VvE aan de slag met Laadinfrastructuur?

Tips van Martijn Pater:

  1. Vorm binnen je VvE een klein team. Met een voorzitter voor het proces en de financiën, een projectleider voor de technische en organisatorische kant en iemand die transparant en met overtuigingskracht communiceert met alle leden.
  2. Kies voor een installateur met genoeg ervaring in laadinfrastructuren.
  3. Ga voor toekomstbestendigheid en kies, ondanks al eventuele bestaande laadpalen, voor een nieuw en eenduidig systeem waar iedereen op wordt aangesloten.
  4. Maak het project voor iedereen financieel haalbaar en baseer je keuzes voor het te lenen bedrag en de leenperiode daar ook op.
  5. Maak gebruik van de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) voor VvE van RVO voor de nodige projectondersteuning.