27 september 2022

Dordrechtse VvE versnelt verduurzaming met de VvE Energiebespaarlening

Verduurzaming stond bij VvE van Eesterenplein in Dordrecht al uitgebreid ingetekend in de beleidsvisie voor de lange termijn. Maar toen de schilder- en reparatiekosten van de houten kozijnen vorig jaar zo hoog uitvielen, haalde de VvE haar verduurzamingsplannen flink naar voren. Met behulp van financiering via het Warmtefonds, maakt het complex met 17 appartementen een grote slag met nieuwe kunststof kozijnen en hr ++ & triple glas. De servicekosten stijgen, maar onderhoudskosten en het energieverbruik dalen en het wooncomfort gaat omhoog.

Minder onderhoud
Het pand Loswal Staete staat sinds 2000 in Dordrecht en telt 17 appartementen. Vanuit de bouw waren de muur- vloer- en dakisolatie nog helemaal op orde. Verschillende duurzaamheidsplannen stonden centraal in de visie van de VvE. In eerste instantie stond HR++ glas en kunststofkozijnen gepland voor de lange termijn. Voorzitter Ruud van der Starre begint: “We stonden voor groot onderhoud aan de kozijnen en betaalden ons ieder jaar scheel aan schilderkosten. Samen met de toekomstige reparaties zorgde dit ervoor dat de wens om dit aan te pakken groter werd.” Ook was het een kans om direct naar de isolatie te kijken en om naar hoogrendementsglas te gaan.” Er werd uiteindelijk gekozen voor HR++ glas en de vervanging van alle houten kozijnen door kunststofkozijnen. Bewoners die direct een upgrade willen naar triple glas hebben privé wat geld bijgelegd.

Eigen accountmanager
Ruud nam het heft in handen. Via een informatiebijeenkomst kende hij het Nationaal Warmtefonds nog. “Voor een VvE is het Warmtefonds eigenlijk de enige reële financieringsoptie als je echt wilt investeren in verduurzaming. Dus ik wist meteen waar ik moest zijn, aldus Ruud.” Na de aanvraag krijgt iedere VvE een interne accountmanager toegewezen. Die helpt onder andere met het opbouwen van het dossier en de documenten die nodig zijn voor de aanvraag van de VvE Energiebespaarlening. Ruud: “Het was heel prettig dat ik tijdens het proces altijd een aanspreekpunt had. Want bij de aanvraag komt best veel kijken.”

In overleg met familie
De plannen werden al snel gepresenteerd aan alle leden van de VvE. De gemiddelde leeftijd in de VvE is boven de 80. De oudste bewoonster is zelfs 102 jaar oud. Ruud vertelt: “De meeste bewoners hebben de plannen besproken met hun familie, omdat het toch om een groot leenbedrag gaat. Gelukkig waren zowel de bewoners als de families direct enthousiast en betrokken.” In de Algemene Leden Vergadering (ALV) kreeg het plan een unaniem akkoord met 17 positieve stemmen.  

Hogere servicekosten
Om de lening te betalen gaan de servicekosten binnen de VvE omhoog. Dit jaar met 5% en volgend jaar met 10%. “Een goede deal, want de servicekosten zouden harder stijgen als we geen maatregelen hadden genomen. We krijgen er veel voor terug. Zo gaat het wooncomfort aanzienlijk verbeteren, want er komt minder kou door de ramen en de warmte wordt beter binnen gehouden. Ook de jaarlijkse onderhoudskosten zullen verminderen. Ten slotte is het aantrekkelijk dat de woningen meer waard worden. Dit geld gaat uiteindelijk naar de kinderen. Begin volgend jaar starten we met de eerste maatregelen. We kijken er enorm naar uit!”

Tips van Ruud:

  • Het is een lang proces, maar de aanvraag is altijd vrijblijvend, dus je kunt net zo goed direct alle formulieren invullen bij de eerste stap. Zo win je direct een paar maanden tijd aan het begin
  • Als je een kleinere VvE bestuurt met alleen koopwoningen, kun je het proces gemakkelijk zelf doen met alle informatie die te verkrijgen is bij het Warmtefonds. Het scheelt geld als je niet iemand hoeft in te huren die je bijstaat
  • Schakel zo snel mogelijk een pro-forma notaris in om het proces te versnellen. Ook daar zijn lange wachttijden. Bereid dit voor met je interne accountmanager.