Aflossen
Vanaf het moment dat je een bouwdepot hebt, moet je ook maandelijks aflossing betalen. Op deze pagina zie je hoe dat werkt.
Maandelijkse incasso
Nationaal Warmtefonds haalt het maandbedrag van je lening via automatische incasso van je bankrekening. Dat gebeurt vanaf de eerste van de maand nadat de lening is gestart. Krijg je bijvoorbeeld op 15 juni goedkeuring, dan ga je vanaf 1 augustus terugbetalen. Het bedrag kan de eerste keer hoger zijn dan afgesproken, omdat je al wel vanaf 15 juni rente betaalt. Je betaalt steeds je maandbedrag over de voorafgaande maand. We incasseren dus achteraf.
Extra aflossen
Je mag altijd extra aflossen op je Energiebespaarlening. Dat is gratis. Je moet wel minimaal € 250 extra aflossen. Je betaalt dan geen boete of andere kosten. En je kunt kiezen. Wil je na je extra aflossing een lager maandbedrag? Of liever een kortere looptijd?
- Is je lening gestart na 1-7-2021? Maak je extra aflossing over naar het rekeningnummer dat op onze brieven staat. Je vindt het rekeningnummer ook op je bankafschriften bij de betaling van je maandbedrag. Zet bij de overboeking de tekst ‘Extra aflossing’. Wij passen na ontvangst je maandbedrag aan. Het minimum maandbedrag is € 35. Wil je liever het maandbedrag gelijk houden en eerder klaar zijn met aflossen? Zet dan bij de overboeking ook ‘looptijd verkorten’.
- Is je lening gestart vóór 01-07-2021? Stuur een mail naar leningenbeheer@svn.nl of bel 088 253 94 00. Let op: dit is StimuleringsfondsVolkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), waar de oudere leningenlopen.
Tip: wil je de lening helemaal aflossen? Stuur een mail. Zet daarin je leningnummer en de datum waarop je het (rest)bedrag wilt betalen. Dan sturen we je een aflosnota. Voor leningen die gestart zijn na 1-7-2021 stuur je de mail naar beheer@warmtefonds.nl. Voor leningen van daarvoor stuur je de mail naar leningenbeheer@svn.nl.
Moeite met aflossen?
Het kan altijd zijn dat het net even anders loopt dan je dacht, en dat het lastig is het maandbedrag te betalen. Wij vinden het belangrijk om je te helpen bij een betalingsachterstand. Neem zo snel mogelijk contact op met beheer@warmtefonds.nl om dit te bespreken. Soms zijn er oplossingen. Weet dat je hulp bij kunt krijgen bij geldproblemen! Op deze pagina vind je informatie over organisaties die je kunnen helpen.
Dit gebeurt er als je een achterstand hebt
Op het moment dat de incasso bij je niet gelukt is en wij geen betaling van jou hebben ontvangen, is er sprake van een achterstand op de lening.
- Je krijgt per e-mail een waarschuwing van ons om je te herinneren aan jouw betaling. Misschien is er iets misgegaan op jouw rekening. Het is belangrijk dat je in actie komt om de achterstand in te halen.
- Heb je een achterstand van minimaat twee maanden terwijl het werk nog niet af is? Dan kun je geen facturen meer laten betalen uit het bouwdepot.
- Heb je twee maanden of langer achterstand? Dan zijn we verplicht dit te melden bij het BKR. Dat kan ertoe leiden dat je in de toekomst moeilijker of geen geld kunt lenen.
- Wij kunnen op termijn jouw dossier overdragen aan ons incassobureau.
- Een achterstand kan gevolgen hebben voor je belasting. Vraag dit na bij de Belastingdienst.
Wij willen er alles aan doen om bovenstaande situaties te voorkomen. Neem daarom zo snel mogelijk contact op.