Goed voorbereiden voordat je begint
VvE Ledenlening - welke documenten heb je nodig
Je wilt de VvE Ledenlening aanvragen. Voordat we de lening verstrekken vragen we een aantal documenten op. Wat we nodig hebben verschilt. Hieronder zie je:
- Welke documenten (bijna) altijd nodig zijn
- Welke documenten soms nodig zijn, bijvoorbeeld als je net met pensioen bent of arbeidsongeschikt bent geraakt.
Noodzakelijke documenten
Kopie van je paspoort of identiteitskaart (alle aanvragers)
We hebben zowel de voor- als achterkant van je identiteitskaart nodig. Gebruik hiervoor de ‘KopieID’-app om je foto onzichtbaar te maken. Let op: een rijbewijs is niet geschikt.- Inkomensverklaring van de Belastingdienst (alle aanvragers)
Download de verklaring via mijn.belastingdienst.nl door in te loggen met DigiD. Hierin staat het (gezamenlijke) inkomen vermeld. - Kopie van je bankpas of bankafschrift
We ontvangen graag een kopie van de rekening waarop we het maandbedrag storten. Zorg dat zowel het IBAN als de naam van de rekeninghouder duidelijk zichtbaar zijn. - Bewijs van betaling ledenbijdrage
Toon dat je de ledenbijdrage van de afgelopen 6 maanden hebt betaald. Via internetbankieren kun je afschriften maken met alleen de afschrijvingen van de ledenbijdrage. Ben je korter dan 6 maanden eigenaar? Laat dan zien wat je tot nu toe hebt betaald.
In de volgende gevallen vragen we andere documenten op.
Over de aanvraag
De lening alleen of samen aanvragen
Woon je alleen? Vraag de lening dan alleen aan. Bestaat je huishouden uit meer volwassenen? Vraag de lening dan samen aan. Het maakt niet uit van wie van de volwassenen het appartement is.
Welke documenten heb je nodig?
Dat hangt van je situatie af. We vragen alleen wat nodig is. Download de documenten voor je begint en zet ze in één mapje in je computer. Zo vind je ze makkelijk terug en kun je ze na de aanvraag verwijderen.
Is je inkomen dit jaar lager? Dan vragen we andere documenten op.
Ben of ga je binnenkort met pensioen?
Als je pensioen net is ingegaan of binnen 12 maanden ingaat
We vragen bankafschriften op van één maand. Zo kun je de bruto woonlasten laten zien, zoals rente, aflossing en verplichte verzekeringen.
Als je pensioen al is ingegaan
We vragen bankafschriften van één maand op zodat we de storting van het pensioen zien (bijvoorbeeld AOW, pensioen of lijfrente).
Als je pensioen nog moet ingaan
We vragen toekenningsbrieven van je pensioen of lijfrente(s) op. Deze brieven tonen het inkomen dat je kunt verwachten.
Werkloos of arbeidsongeschikt
Als je recent werkloos of arbeidsongeschikt bent geworden
- We vragen bankafschriften van één maand op. Zo kun je de bruto woonlasten laten zien, zoals rente, aflossing en verplichte verzekeringen.
- We vragen het verzekeringsbericht van het UWV bij je op. Je kunt dit zelf downloaden via ‘Mijn UWV’ onder ‘Persoonlijke gegevens’ en daarna ‘Arbeidsverleden’ of ‘Loongegevens’.
- We vragen bankafschriften van één maand op waaruit de storting van je uitkering blijkt. Denk aan WW, WIA of een andere uitkering.
Andere werkgever of een lager inkomen
Als je minder bent gaan verdienen (bijvoorbeeld door baanwissel of minder uren)
- We vragen bankafschriften van één maand op. Zo kun je de bruto woonlasten laten zien, zoals rente, aflossing en verplichte verzekeringen.
- We vragen bankafschriften van één maand op waaruit blijkt dat je salaris is gestort. Zo toon je je huidige, lagere inkomen aan.